torsdag 4 augusti 2011

Rävjakt! :)

Så där ja, då var äntligen rävpremiären igång. :) Och första dagen hade jag både tur och otur. Tur för att de började slå av gräset på gärdena men otur med att de aldrig blev klara och att bönderna valde att springa i sina strängar vilket gjorde att det inte kom några rävar.

Andra dagen så hade jag betydligt mer tur. Gick ut så jag var ute vid 20 tiden, solen skulle gå ner ca 21.25.. Det första jag fick se var att de körde med traktorn igen och pressade balar. Men de hade inte mycket kvar. Sen kom ett smaldjur och gick i kanten och sedan sneddade gärdet efter smaldjuret kom en fin bock, en 6-taggare. Och han gick precis under tornet så den har jag fina bilder på. :P
Men den följde efter smaldjurets doft in i skogen. Sen var det lugnt i 10 minuter, och då hade traktorn nyligen åkt. Då kom ett smaldjur ut längst bort på gärdet. Trodde först det var en räv men inte då.. Sen kom en liten spetsbock ut från skogen och den kollade efter smaldjuret och gick sedan sakta snett över gärdet. Och jag satt fullt koncentrerad på spetsbocken. Då får jag se i hörnet av gärdet, till höger om mig kommer det ut en räv, sen en till! Och jag tyckte då av ståndet var hal långt så jag avvaktade lite. De gick och satte sig brevid varandra och tittade på bocken som fortfarande gick och kollade runt på gärdet. Sen delade de på sig och jag fick ett läge på en av dem. Den for i backen direkt.
Jag laddade om och skulle precis till att trycka av på den andre räven när den första började röra sig. Så det blev snabbt till att byta mål, det skottet tog långt bak visade det sig, men den blev på plats. Jag ringde farfar då jag visste han hört skotten och sedan ringde jag till pappa men hade hela tiden koll på räven men den rörde sig inte ur fläcken. Så jag gick ur tornet och gick framåt. Då reste den sig, men efter som andra skottet tog långt bak, hade den inte en chans att flytta sig. Så jag fick avlossa ett skott till och då blev den liggande. Farfar blev då lite orolig och ringde igen, men det var ingen fara då.
Sena var det bara det jobbiga att släpa ut fanstyget, då det var ett gärde med korn full med snåriga ogräs. Det kändes i mina ben som jag redan hade träningsverk i. Men men ut kom den och jag kom äntligen hem till min säng. Sen tog det att tag att kunna somna. Men upp till jobbet kom jag.

Nästa pass blir nog på söndag då jag tänkte att kusinen skulle få följa med eftersom det finns minst en räv kvar att skjuta på samma pass, och jag tycker han ska få tillfälle att vara med på räv-vakjakt! :)


Lägg märke till den konstiga korta svansen... 



Hej så länge! :) ♥

2 kommentarer:

  1. Trevlig blogg. Hoppas du är flitig nu när jakten kommer igång. Vi är inte många jakttjejer som bloggar. Dessutom har du ju tax :-)

    SvaraRadera
  2. Tack! :) Jadå, jag ska försöka så gott jag kan! :) Trevligt med någon mer jakttjej som bloggar! :)

    SvaraRadera